2021-07-18T14:55:33+03:00


כאשר אוכל משתלט על רגשותינו
(אכילה רגשית)


סיימתם פעם לאכול והרגשתם עייפים או אפילו במצב רוח רע? כי אני חייבת להודות שזה היה חלק מחיי היומיום שלי ... כבר כמה שנים שיש לי את התחושה שיש קשר בין רגשות לאוכל וגם אם לפעמים יצאתי מהשולחן עייפה, אמרתי לעצמי שזה לא אפשרי, שלאוכל ולפסיכולוגיה אין קשר. אלא בעצם, אני פשוט חושבת שפחדתי לגלות מה משמעות הקשר הזה. לא היה לי שום רצון לשנות את הרגלי האכילה שלי ועוד פחות מכך לוותר על מאכלים מסוימים שאהבתי במיוחד. ואז הייתי צריכה להתמודד עם העובדות: 

כן, יש קשר בין רגשות לאוכל.


התבוננות זו לא הייתה קלה, מצד אחד מכיוון שכפי שאמרתי לך, פחדתי ממה שרמז הקשר הזה בין אוכל לפסיכולוגיה במונחים של שינוי, אלא גם משום שהבנת הקשר בין הרגשות שלנו לאוכל נדרשת הרבה זמן ... 


עם זאת אני מוצאת שזה כל כך חשוב להבין באמת איזה קשר יש בין הרגשות שלנו לאוכל שלנו. מה שאני אגלה כאן הם רק דרכים למחקר ואם גם אתה רוצה להבין מאיפה נובעות הרגשות האלה כשאתה אוכל, תצטרך לעקוב אחר הרגלי האכילה שלך.


מה הקשר בין אוכל לרגשות?  מה לאכול כדי להיות מאושרים?



אכילה רגשית

אולי שמעתם על זה, אך אכילה רגשית הופכת נפוצה יותר ויותר כשמדובר ביחס בין אוכל לרגשות. אם אינך יודע מהי אכילה רגשית, זו בעצם אכילה על פי הרגשות, המחשבות והרגשות שלך ולא מתוך רעב אמיתי . זה יכול לבוא לידי ביטוי לאחר צער גדול או אובדן של מישהו, למשל, אבל גם בגלל לחץ, מנוחות או מתוך הרגל פשוט!


הרגשות שלנו יכולים לפיכך לדחוף אותנו לאכול בלי לחשוב ולעתים קרובות זה לא על הגזר שאנחנו מנשנשים ... גם אם יש צורך ליהנות לפעמים, חשוב גם להבין מה קורה לנו בזמנים אלה כדי הימנע מבליסה של 1- 2 או אפילו 3 חטיפי שוקולד. במיוחד מכיוון שהדבר יכול להוביל לפיתוח הרגלים רעים מאוד או אפילו מחלות כמו בולימיה ...


הרגשות שלנו יכולים גם לגרום לנו להיות רעבים , וזה המקרה שלי, למשל, ולא ממש עוזר לי לדיאטה שלי! ברגע שאני בלחץ או חרדה או כעס או דכדוך , הבטן שלי נסגרת ואני מתקשה לאכול ... 


האם אוכל יכול לשנות את הרגשות שלנו?

לאמיתו של דבר, לא ממש .

עכשיו כשסיימנו להבין מהי אכילה רגשית, בואו נעבור להשפעה של אוכל על המחשבות והרגשות שלנו.


כפי שאמרתי בהתחלה, תלוי מה אני אוכלת, שמתי לב שאז הרגשתי רגשות נעימים פחות או יותר בהתאם למרכיבים ולדרך האכילה שלי. אז התחלתי לנהל סוג של יומן אכילה (אבל לא לרדת במשקל, להפך!). למשל שמתי לב שמאכלים כבדים מאוד ממש גרמו לי לישון אחרי 5 דקות. כמו כן, כשאני אוכלת מהר מדי או כשאני לחוצה אני נהיית עצבנית ועייפה. 

ואילו להפך, כשאני מפנה זמן להתענג ולהקשיב לרצונות שלי, אני מרגישה אז מצב של רווחה וסיפוק.

אפשר להגיד שמערכת העיכול ממלא את תפקידו , וכן אכן העיכול דורש הרבה אנרגיה וזה מה שיוצר את הנפיחות הזו שמרככת אותנו .


ההשפעה של חומרים מזינים מסוימים על הרגשות שלנו

החלק הגרוע ביותר הוא ההשלכות של חומרים מסוימים על הרגשות שלנו. יש עדיין מעט מחקרים בנושא, אך אני בטוחה שלמאכלים מעובדים כמו גם לסוכרים מסוימים כמו לקטוז , גלוטמט או קזאין, וגם לחלבונים כמו גלוטן יש השפעה שלילית מאוד על האופן בו אנו מרגישים. 

לא נדיר שאני עוברת משמחה לתחושת עצבנות ואומללות רק בגלל שאכלתי מנת פסטה (עשירה בגלוטן). שמתי לב גם שאני רגישה מאוד ללקטוז וכף כפית יוגורט פשוטה יכולה לגרום לי לחוסר רוח ולבזבז את כל האנרגיה שלי. ( אני כבר שנה ללא מוצרי חלב )


כמובן שאני לא אומרת שכולנו אלרגיים או לא יכולים לעכל מזונות אלו, אבל אני מאמינה ל"אופנה "הזו של גלוטן / לקטוז וכו '. גם לא מדומיינת לגמרי ... מבחינתי העיקר שתדעו את הידע הזה. אין מדע מדויק – כל אחד צריך להקשיב לבטן ולתחושות שלו לאחר אכילת מזון מסוים או לפני אכילת מזון מסוים .

ללמוד להקשיב לגופך, להבין את הקשר בין התזונה שלנו לרגשות שלנו ואז להתאים את הארוחות בהתאם לכל אלה כדאי ואני ממש מזמינה אותך להקדיש זמן לעשות את כל זה!




כמובן שלא התכוונתי להישאר ככה ולהימנע מגלוטן ולקטוז בלי להבין איך לתקן את כל זה! בנוסף להבנת הקשר בין רגשות למזון, ישנם גם חומרים מזינים שאפשר להתמקד בהם כך שלא תחווה עוד רגשות שליליים . לקטע זה על מאכלים כדי להרגיש טוב יהיה מאמר שלם בהמשך. 

אבל הייתי צריך לשתף אתכם קצת בכל המחקרים שעשיתי כדי לגלות איך אוכלים כדי להיות מאושרים .


תתחילו עם  מזונות שיש בהם הם פרוביוטיקה המסייעת לעיכול ומספקת את כל אבות המזון שאנו זקוקים להם. הם נמצאים במוצרי גלם ובמיוחד בפירות וירקות. לפעמים טוב לקחת פרוביוטיקה , שהם מיקרואורגניזמים המסייעים למערכת העיכול שלנו. ביניהם תוכלו למצוא כרוב כבוש, או מלפפונים חמוצים.


האידיאל הוא תזונה מגוונת, טבעית וגולמית ככל האפשר ולהימנע מכל המוצרים המעובדים / ארוחות מוכנות, ממולאות בג'אנק פוד שישפיעו על הרגשות שלנו ויורידו את המורל שלנו! 

עדי קלדרון  🍏 בריאות טבעית

Adi Kalderon    Natural Health

https://www.adikalderon.co.il/